Práce ve zdravotnictví znamená setkávat se s nemocemi, lidskými osudy, životními ztrátami i smrtí. Tyto okamžiky jsou často provázeny silnými emocemi, truchlením, bezradností, akutní stresovou reakcí. Zdravotníci jsou primárně nastavení a odborně připraveni na záchranu života a léčení ”těla”. Méně však na poskytnutí psychické podpory pacientovi a jeho blízkým (dále zasaženým), komunikovat s nimi. Ne vždy také mají k tomuto čas a prostor. Zasažení, kteří mají potřebu informací, sdílení emocí, ukotvení v čase a prostoru, pak mohou tuto situaci vnímat jako projev nezájmu a neochoty… tak vzniká nepochopení a komunikační bariéra mezi zdravotníky a zasaženými.
Při práci se zasaženými takovouto osobní krizí nebo akutní stresovou reakcí, není nezbytně nutná přítomnost psychologa. Nejde o žádnou psychoterapii nebo léčbu, ale o první psychickou pomoc (intervenci), kterou provádějí speciálně vyškolení zdravotničtí interventi.
Zdravotnický intervent
- provází zasažené v jejich nejtěžších chvílích, sdílí emoce;
- vysvětluje, zprostředkovává informace mezi ošetřujícím personálem a zasaženým(mi) – vyšetření, zákroky, resuscitace;
- může být přítomen při sdělování závažné diagnózy nebo úmrtí pacienta;
- může být přítomen a provázet při rozloučení se zemřelým;
- zdravotnickému personálu ponechává dostatek prostoru pro jejich medicínskou práci;
- pomáhá plánovat a informuje o dalších bezprostředních krocích, které budou muset zasažení provést;
- poskytuje kontakty na návaznou péči (krizová centra, psychology).
Kontakt: zdravotnicky.intervent@nembce.cz