Práva pacientů podle zák. č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, má pacient právo:
- aby mu veškeré zdravotní služby byly poskytovány pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li tento zákon jinak;
- na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni, to znamená podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů, při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti;
- na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb v souladu s charakterem poskytovaných zdravotních služeb;
- zvolit si poskytovatele oprávněného k poskytnutí zdravotních služeb, které odpovídají zdravotním potřebám pacienta, a zdravotnické zařízení, pokud právní předpisy nestanoví jinak;
- vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele, popřípadě zdravotnického pracovníka, než který mu poskytuje zdravotní služby; to neplatí, jde-li o poskytování neodkladné péče;
- být seznámen s vnitřním řádem nemocnice, který je viditelně umístěn ve společných prostorách a je mu k dispozici;
- na nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem, pěstouna nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient na základě rozhodnutí soudu nebo jiného orgánu svěřen, je-li nezletilou osobou, a to v souladu s jinými právními předpisy a vnitřním řádem, a nenaruší-li přítomnost těchto osob poskytnutí zdravotních služeb;
- na nepřetržitou přítomnost opatrovníka popřípadě osoby určené opatrovníkem, je-li osobou jejíž svéprávnost je omezena tak, že není způsobilá posoudit poskytnutí zdravotních služeb, popřípadě důsledky jejich poskytnutí (dále jen „pacient s omezenou svéprávností“), a to v souladu s jinými právními předpisy a vnitřním řádem, a nenaruší-li přítomnost těchto osob poskytnutí zdravotních služeb;
- pacient s omezenou svéprávností nebo který je nezletilý, může požadovat, aby při poskytování zdravotních služeb nebyla přítomna osoba, o které ošetřujícímu lékaři uvádí, že jde o osobu, která ho týrá nebo jinak zneužívá či zanedbává;
- na přítomnost osoby blízké nebo osoby určené pacientem, a to v souladu s vnitřním řádem a nenaruší-li přítomnost těchto osob poskytnutí zdravotních služeb;
- být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožňuje;
- znát jméno, popřípadě jména, a příjmení zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků přímo účastněných na poskytování zdravotních služeb a osob připravujících se u poskytovatele na výkon zdravotnického povolání, které jsou při poskytování zdravotních služeb přítomny, popřípadě provádějí činnosti, které jsou součástí výuky;
- odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněny a osob připravujících se na výkon povolání zdravotnického pracovníka;
- na poskytování zdravotních služeb v co nejméně omezujícím prostředí při zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb;
- na poskytování veškerých informací o svém zdravotním stavu nebo odmítnutí poskytování těchto informací;
- na určení osoby, které je možno poskytnout informace o jeho zdravotním stavu, včetně rozsahu poskytovaných informací nebo vyslovit zákaz poskytování informací určeným osobám;
- na nahlížení do zdravotnické dokumentace v přítomnosti zdravotnického pracovníka a právo na pořízení výpisů nebo kopií zdravotnické dokumentace;
- přijímat návštěvy, a to s ohledem na svůj zdravotní stav a v souladu s vnitřním řádem a způsobem, který neporušuje práva ostatních pacientů;
- přijímat v průběhu hospitalizace duchovní péči a duchovní podporu od duchovních církví a náboženských společností registrovaných v České republice způsobem, který neporušuje práva ostatních pacientů, a s ohledem na svůj zdravotní stav;
- pacient se smyslovým postižením nebo těžkými komunikačními problémy zapříčiněnými zdravotními důvody nebo který se nedorozumí českým nebo slovenským jazykem má při komunikaci související s poskytováním zdravotních služeb právo dorozumívat se způsobem pro něj srozumitelným a dorozumívací prostředky, které si sám zvolí, včetně tlumočení druhou osobou; náklady na tlumočení nese pacient.